Aweer een nieuw reisverslag! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Jelske Meijer - WaarBenJij.nu Aweer een nieuw reisverslag! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Jelske Meijer - WaarBenJij.nu

Aweer een nieuw reisverslag!

Blijf op de hoogte en volg Jelske

19 Mei 2015 | Indonesië, Sanur

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje van mij vanuit Bali! Zoals ik de vorige keer al verteld had ben ik vorige week maandag begonnen op de emergency. Heel erg leuk om weer een andere kant van het ziekenhuis te zien! Het kan daar erg wisselend zijn, van niks te doen tot ontzettend druk. Ook is het leuk dat ik meer contact heb met de artsen, die zijn namelijk natuurlijk op emergency non stop aanwezig. Ik heb al verschillende dingen gezien, van uitscheuringen (ja ieuw en de precieze locatie zal ik hier maar even achterwege laten), tot hechtingen, koorts (met verdenking op dengue) en breuken. Ook zie je hier veel kinderen binnen komen, vooral met koorts, obstipatie of juist diarree en ademhalingsproblemen. Volgende week is mijn laatste week op emergency, en daarna ga ik 1 week naar verpleegafdeling nursingstation 1 (hier ligt vooral de lokale bevolking) en 1 week naar verpleegafdeling nursingstation 2 (hier liggen meer de toeristen). Ben benieuwd!

Verder ben ik vorige keer een heeeeeeeel groot avontuur vergeten te vertellen. We hebben hier onze eerste aanhouding al gehad. Sjongejongejonge. Ongelooflijk. Jammer dat ik het niet even kan uit tekenen hoe het ging want wat was het toch mega krom. Maar goed ik ga een poging doen om het maar even zo te beschrijven. Nou het was 's ochtends vroeg, en wij waren op weg naar stage. Om de bypass (de grote weg) op te komen, komen we eerst bij een stoplicht, en bij dat stoplicht zit een hokje met een paar politiemannen die mensen uit het verkeer pikken (die heel erg corrupt zijn). Nou de auto's rijden hier allemaal links, en die rijden slomer, dus de motorbikes halen vaak de auto's rechts in. Dus het stoplicht springt op groen, en die rits met auto's staat nog stil, dus een hele rits motorbikes halen die auto's rechts in, en wij dus ook. Maar ik rij dus rechts van de auto's, springt het licht opeens op rood. En ik reed voorop. Ja en ik dacht, ik kan niet door rood knallen, ben ik als buitenlander hier al meteen de pineut, maar ik kon ook niet rechts van de auto's blijven staan want dan hield ik het verkeer van de andere kant op. Nou, ben ik maar voor de voorste auto gaan staan, met één wiel op het zebrapad (die hier trouwens niet eens gebruikt wordt, en die overigens ook helemaal niet zichtbaar meer is, die is al helemaal weg gevaagd). En ja hoor, tuurlijk, wij worden eruit gepikt langs de kant. Nou kreeg ik een hele discussie met die vent, want ik vond mijn actie dat ik er dan maar voor ging staan in plaats van een gevaar voor anderen en mezelf aan de zijkant zijn en het verkeer ophouden, veel verantwoordelijker. Maar goed, politie is hier zo corrupt als wat dus die vinden toch altijd dat ze gelijk hebben. Nou, en nu werd het mooi, moesten we onze papieren geven. Dus hij neemt die mee naar zijn hokje, en wij moesten mee lopen. Maar dat hokje was vrij klein (wel gewoon open) en alleen ik kon daar in staan, en Gran en Liek stonden er net buiten. Meldt die vent even doodleuk dat we een boete van 250.000 Rp moesten betalen (ongeveer 20 euro). Nou dat kan natuurlijk erger, maar voor Indonesische begrippen is dat vet veel, dus ik dacht echt dikke neus met jou! En zoveel had ik niet eens op zak. Nou toen vertelde hij er nog even extra bij, dat als we niet betaalden, we onze papieren niet terug kregen, en we maar naar 'court' moesten gaan om het aan te vechten en onze papieren terug te vragen. Noooouuuu toen werd ik boos! Toen heb ik heeeeeeeel lelijk tegen hem gedaan, en heb ik mijn papieren terug GEËIST. En hebben we met zijn drieën nog verteld dat we hier woonden en werkten blablabla en heb ik NOG lelijker gedaan, waarna hij uiteindelijk zei van ''oke, jullie krijgen geen boete, als jullie het geld aan mij geven''. Stomme pipo. Dus toen heb ik nog maar even aan hem vermeld dat ie GEEN 250.000 van mij kreeg. Uiteindelijk heb ik hem ongeveer 70.000 gegeven, waarna we door mochten rijden. Nou ben je dan een stombo of ben je dan een stombo!

Ook zijn we naar een facility van de directeur van het ziekenhuis geweest, die had ons uitgenodigd. We zijn met nog wat meer mensen in een busje daar naar toe gebracht. Was echt super mooi! Was eigenlijk een soort instelling voor ouderen, die hulpbehoevend worden. Dan kun je er voor kiezen of je aan dagbehandeling voldoende hebt, of dat je echt volledige 24-uurs zorg nodig hebt en daar dus echt wilt wonen. Nou het was geen instelling zoals in Nederland, het waren allemaal aparte huisjes, met eigen slaapkamer, woonkamertje, balkon en badkamer. Echt mega mooi.
Toen we aan kwamen hield de directeur een algemeen praatje, over wat de instelling precies inhoudt en welke faciliteiten geboden worden, waarna we met zijn allen een lunch kregen. Waren met allemaal Hollanders, dus was wel leuk om gewoon even lekker zonder te veel te hoeven nadenken Hollands te praten. Maar daarna gingen al die Hollanders naar huis, en wij bleven daar, want die directeur had gevraagd of we bleven slapen. We kregen met zijn drieën een huisje (eigenlijk had ie er voor ieder één maar dat vonden we een beetje overbodig). Nou toen alle andere gasten weg waren, zijn we op stap geweest met de directeur en zijn gezin. We zijn eerst naar een traditionele markt gereden, waar zo'n fruitkraamvrouwtje ons van alles liet proeven, vet lekker. Daarna zijn we naar Bedugul gereden, daar heb je een hele mooie botanische tuin. Maar toen werd het wel echt even een beetje bizar; wij lopen daar door die botanische tuin, wil zowat IEDEREEN met ons op de foto. Nou zoooooo raar, en de eerste twee keer is dat wel prima, maar bij keer tien heb je daar echt geen zin meer in! Haha was echt mega vreemd. Dus op een gegeven moment hebben we maar gewoon een beetje die mensen genegeerd, of net gedaan alsof we ze niet hoorden. Maar dan loop je daar, en dan maken ze gewoon een foto van je terwijl je loopt of staat! Maar goed de tuin was wel echt heel mooi, hebben veel mooie foto's gemaakt. Daarna zijn we ergens langs de weg wat gaan eten, en daar heb ik konijnensaté gegeten! Die directeur vroeg of we dat eens wilden proberen, nou en dat was me toch lekker! Alleen als je eet moet je gewoon niet denken aan een lief fluffig konijntje, maar echt waar; is één van de lekkerste saté die ik ooit op heb! Na het eten zijn we terug naar de instelling gereden en kregen we nog twee tassen met fruit in onze handen die ze voor ons gekocht hadden. De volgende dag zijn we gaan kijken bij de activiteiten die in de instelling georganiseerd werd, en zijn we daarna weer op pad geweest. Zijn naar Sangeh geweest (daar zit een Monkey Forest), nog een botanische tuin, en de Tanah Lot tempel. Daarna zijn we naar huis gebracht. Was echt een super geslaagd en mooi weekend! Alles was zo goed verzorgd!

Afgelopen weekend zijn we met alle meiden wezen raften bij Ubud. Was echt super vet en gezellig! Zouden eerst in 2 bootjes verdeeld worden omdat we met zijn zevenen waren, maar als we goed naar de gids zouden luisteren mochten we met zijn zevenen in 1 bootje. Krijgen we een 'guide' toegewezen, worden we op het laatste moment gewisseld met een andere guide. Nou dit was echt een beetje een patser, zonder shirt, die zichzelf nogal een beetje stoer vond. Wij kregen een beetje het idee dat hij ons toegeëigend had omdat we de enigste groep waren met 7 jonge meiden waren. Maar goed, wij zijn de moeilijkste niet! Nou dus wij met zijn allen in dat bootje, haha vet gezellig! Je ging echt recht door de bossen heen, super mooi. Alleen maar water en aan de zijkanten meters hoge stukken land met bomen. We mochten ook een paar keer tussendoor op de rustige stukjes uit het bootje springen om te zwemmen. Ook hebben we liedjes gezongen in de boot, en hebben we een poging gedaan om onze guide 'er staat een paard in de gang' te laten zingen, hahaha wat hebben wij veel gelachen!

Ook ben ik natuurlijk weer op stap geweest. Op donderdag samen met Jacqueline, en we hadden een Australische bar ontdekt! Haha super leuk, kun je heel goed mensen kijken! Daar duurde het alleen maar tot 12 uur, maar we hadden maten gemaakt met twee gasten uit Zweden, en die vertelden ons dat iedereen daarna naar een bepaalde club ging waar wij ook nog nooit geweest waren. Nou dus zijn we natuurlijk naar toe gegaan, super leuk! Draaiden echt super leuke muziek, zelfs Nelly! Op het eind werd er alleen wel gevochten en met flesjes bier gesmeten, en toen raakten Jacq en ik in alle commotie elkaar kwijt. Ik was naar het podium gerend, ik denk ik ga het hogerop zoeken daar sta ik veilig, maar toen kon ik Jacq nergens meer vinden! Nou ik schoot dus helemaal in de stress, was echt bang dat ze ergens in die menigte was blijven hangen, nou had Jacq dus dezelfde stress problemen want die dacht dat ik misschien niet weg had kunnen komen. Eind goed al goed, toen zagen we elkaar staan en waren we weer helemaal happy :D
Daarna taxi terug naar huis geregeld, hadden we een chauf die geen muziek in zijn auto had. Dus hadden we aan hem gevraagd of hij voor ons Balinese liedjes wilde zingen, maar dat wilde hij niet. Vonden we een beetje jammer, dus hadden wij gevraagd of wij dan liedjes mochten zingen. Nou hij dacht vast je doet maar, en toen hebben we Guus Meeuwis met het dondert en het bliksemt en het regent meters bier gezongen, en ook er staat een paard in de gang. Nou die chauf lag helemaal dubbel, die heeft vast gedacht dat we niet helemaal 100 waren.
Op de zaterdag zijn Gran Liek ik en Jacq ook nog even een drankje wezen doen in Kuta, en toen was het zondag en was het weekend al weer haast om.

Nou hier laat ik het voor nu even bij, denk dat het verhaal zo al lang genoeg is haha!

Sampai jumpa!!
Heeeeeeeeeel veel liefs en groetjes!

  • 20 Mei 2015 - 15:07

    Wendy Van Schijndel:

    Haha Jelske je maakt wat mee daar! Heel leuk om te lezen:)
    Wel een beetje jammer van de corrupte politie.
    Geniet er nog van :)

  • 21 Mei 2015 - 22:41

    Jose:

    Hee Jel Heb echt genoten van het lezen van jouw verhaal. Je maakt het wel mee daar Oh de gedachten dat jij KONiJNENSATE op hebt van zo' n lief klein nijntje of flappietje En die boete !!! Zo te lezen. Heb je echt fijn daar. Kijk er naar uit om het volgende verhaal te lezen. Echt gaaf zo. Liefs. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelske

Actief sinds 20 April 2015
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 2375

Voorgaande reizen:

20 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: